VRAGEN OVER LEEGSTAANDE KAMERS IN WOON-/ZORGCENTRUM TE ULESTRATEN ONDANKS WACHTLIJST

 

In februari 2024 werd in Ulestraten een woon-/zorgcentrum in gebruik genomen, toen nog onder beheer van Warm Hart Zorghuizen. Het complex heeft 28 kamers en er werden in de eerste maanden 9 bewoners verwelkomd. Eindelijk had Ulestraten ook een eigen woonzorgcentrum!

Echter: Warm Hart ging failliet en het woon-/zorgcentrum werd op 13 juni 2024 overgenomen door Envida.

De reeds aanwezige bewoners konden gelukkig hier blijven wonen.

Op zaterdag 9 november 2024 heeft er onder grote belangstelling een Open Dag plaats gevonden in het woon-/zorgcomplex. Echter: sindsdien is het stil. Hoe is het verder gegaan in dit woon-/zorgcomplex?

Raadslid Tiny Gorissen van BRUG-M & Partners heeft in de afgelopen maanden met diverse medewerkers van Envida contact gehad, waaronder de betreffende locatiemanager, maar niemand kon aangeven wanneer en/of op welke termijn er duidelijkheid komt m.b.t. verdere plaatsing van cliënten in dit woon-/zorgcentrum. Dit terwijl men ook beaamt dat er veel mensen op de wachtlijst staan. Er zijn momenteel 20 kamers niet bezet, terwijl er mensen zijn die wachten op zorg.

Verdere navraag van ons raadslid leverde op dat ook de huisarts en wijkverpleging de kritiek delen en vinden dat deze onzekerheid te lang duurt. Ook zij willen graag duidelijkheid en passende zorg voor hun cliënten. Zij kunnen hun cliënten nog steeds geen duidelijkheid hieromtrent geven.

Er is veel belangstelling van ouderen uit Ulestraten, dus dat hoeft het probleem niet te zijn. Het lijkt ons  voor ouderen van belang dat zij in hun eigen woonomgeving kunnen blijven indien dat mogelijk is.

BRUG-M & partners vinden het in deze tijd van schaarste van passende zorg voor ouderen onbegrijpelijk en vooral niet te verantwoorden dat er 20 kamers leeg staan in een beschikbaar spiksplinternieuw woon-/ zorgcentrum.

De vraag is dus waarom het zo lang voordat er duidelijkheid komt over welke mensen met welke zorgindicatie terecht kunnen in het betreffende woon-/zorgcomplex.

Tevens vragen wij ons af waarom er niet gecommuniceerd wordt over deze situatie – niet door Envida en niet door de gemeente. Waarom duurt het zolang voordat knopen worden doorgehakt? Welke factoren spelen hierbij een rol en wie is ervoor verantwoordelijk om uit deze impasse te komen?

Raadslid Tiny Gorissen heeft over dit alles op 17 januari jl. schriftelijke vragen gesteld aan het College van B&W, de zgn. artikel 40-vragen (zie bijlage). Ze heeft daarbij de vraag gesteld aan wethouder Inge Smeets hoe zij vanuit haar verantwoordelijkheid als wethouder - ouderenzorg zit in haar portefeuille - dit urgente probleem gaat aanpakken.

We zijn uiteraard benieuwd naar de antwoorden van de wethouder, c.q. het College. Die dienen binnen 25 werkdagen te volgen.


 

Geachte College,

 

In februari 2024 werd in Ulestraten het woonzorgcentrum in gebruik genomen, toen nog onder beheer van Warm Hart Zorghuizen. Het complex heeft 28 kamers en er werden in de eerste maanden 9 bewoners verwelkomd. Eindelijk had Ulestraten ook een eigen woonzorgcentrum.

Echter Warm Hart ging failliet en het woonzorgcentrum werd op 13 juni 2024 overgenomen door Envida.

De reeds aanwezige bewoners konden gelukkig blijven wonen en de zorg voor hen werd overgenomen door Envida.

Op zaterdag 9 november 2024 heeft er onder grote belangstelling een Open Dag plaats gevonden in het woon-/zorgcomplex, waar wethouder Inge Smeets ook aanwezig was. Echter: sindsdien is het stil.

 

Mijn vragen zijn:

 

  • Ik heb met verschillende medewerkers van Envida contact gehad, waaronder de betreffende locatiemanager, maar niemand kon aangeven wanneer en/of op welke termijn er duidelijkheid komt m.b.t. verdere plaatsing van cliënten in dit woonzorgcentrum. Dit terwijl men ook beaamt dat er veel mensen op de wachtlijst staan. Wat vindt u van deze ontstane situatie?

 

  • Is het een ouderen-/dementievriendelijke gemeente waardig om 20 kamers niet beschikbaar te stellen voor mensen die wachten op zorg?

 

  • Ook de huisarts en wijkverpleging delen de kritiek dat deze onzekerheid te lang duurt en ook ook zij willen graag duidelijkheid en passende zorg voor hun cliënten. Zij kunnen hun cliënten nog steeds geen duidelijkheid hieromtrent geven. Wat vindt u van deze ontstane situatie?

 

  • Waarom duurt het zo lang voordat er duidelijkheid komt over welke mensen met welke zorgindicatie terecht kunnen in het betreffende woon-/zorgcomplex?

 

  • Er is mij vertelt dat er tussentijds ook nog sprake is of is geweest van een pilot “herstelzorg”. Dit bleek echter maar om 1 cliënt te gaan. Ook daarover kon niemand mij duidelijkheid geven o of en op welke manier men hiermee eventueel verder zou gaan. Is herstelzorg eventueel nog een optie die geboden wordt voor de toekomst? Zo ja, is hier behoefte aan en hoe gaat men dat verder invullen op deze locatie?

 

  • Er is veel belangstelling van ouderen uit Ulestraten, dus dat hoeft het probleem niet te zijn. Bent u het met me eens dat het voor ouderen belangrijk is om in hun eigen woonomgeving te kunnen blijven indien dat mogelijk is?

 

  • Zou het niet erg zuur zijn, als ouderen een plekje in Ulestraten mislopen, omdat er steeds meer tijd verstrijkt en er nog steeds geen duidelijkheid is?
  • Is het in deze tijd van schaarste van passende zorg voor ouderen niet onbegrijpelijk en vooral niet te verantwoorden waarom er 20 kamers leeg staan in een beschikbaar spiksplinternieuw woonzorgcentrum?

 

  • Waarom wordt er niet gecommuniceerd en waarom duurt het zolang voordat knopen worden doorgehakt? Welke factoren spelen hierbij een rol en wie is verantwoordelijk om uit deze impasse te komen?

 

  • Hoe gaat u vanuit uw wettelijke verantwoordelijkheid als wethouder - met ouderenzorg in uw portefeuille - dit urgente probleem aanpakken? Ik heb begrepen dat wethouder Inge Smeets ergens deze maand een gesprek heeft met de betrokken locatiemanager.

 

  • Het woon-/zorgcomplex is bijna een jaar geleden geopend en 7 maanden geleden overgenomen door Envida. Helaas zijn er nog maar 9 bewoners en liggen er al die tijd 20 kamers leeg! Hoe geraken we op korte termijn uit deze zorgelijke situatie?

 

 

Hopende op een snelle beantwoording, waarvoor bij voorbaat dank!

 

Met vriendelijk groet,

 

Tiny Gorissen,

raadslid Fractie Gorissen.