ALGEMENE TERUGBLIK OP DE BEGROTINGSVERGADERING
Op maandag 4 en donderdag 7 november heeft er een raadsvergadering plaatsgevonden waarin de gemeentelijke begroting is behandeld. Volgens de burgemeester ‘de hoogmis van de lokale democratie’. Dan mag verwacht worden dat partijen in de raad zich daar terdege op voorbereiden - en dat hebben BRUG-M & partners ook gedaan. Van onze 5 BRUG-M raadsleden komen er in de eerste termijn 4 aan het woord; hun betogen zijn bijgevoegd (zie bijlagen); daarover verder in het artikel meer.
Weinig aandacht voor financiën
Wat opvalt in deze vergadering: het gaat nauwelijks over de cijfers en financiële aspecten, terwijl een begroting juist een belangrijk beleidsdocument is met een financiële vertaling: wat kosten de plannen, hoe zijn deze berekend, wat zijn de achterliggende redeneringen - en wat vinden de raadsfracties daarvan? Voor dat alles is er nauwelijks aandacht. Enkel raadslid Jacques Arntz gaat namens BRUG-M & partners dieper in op de financiën van de gemeente (zie een apart artikel hierover op onze website). De vergadering gaat vooral over amendementen en nog meer over moties, verreweg de meeste door coalitiepartijen ingediend, die los staan van de begroting. En enkele van die moties zijn volkomen overbodig, enkel voor de bühne. Zie verder het aparte artikel over de amendementen en moties elders op deze website.
Opmerkelijke actie raadslid Ramakers
Aan het eind van de begrotingsvergadering gebeurt er iets zeer opmerkelijks: raadslid Nicole Ramakers van de fractie Lokaal DNA komt met een amendement om de uitbreiding van de griffie van 2 naar 5 fte vast te leggen. Haar eigen fractievoorzitter Bjorn Hendriks reageert zichtbaar geërgerd, verklaart dat hij en zijn fractiegenoten hier niets van weten en vraagt een schorsing aan. Er volgt een schorsing van een uur (!) en daarna trekt raadslid Ramakers haar amendement weer in. Een bijzonder vreemde gang van zaken. Een langdurige schorsing om Lokaal DNA gelegenheid te bieden intern een en ander te bespreken (waarom kan dat niet buiten de vergadering geregeld worden?), wachtende raadsleden en andere aanwezigen, belangstellende kijkers via de livestream die waarschijnlijk allang zijn afgehaakt. Ronduit een slechte zaak voor het imago van de raad. Daarnaast: is dit wat de coalitie met efficiënt vergaderen bedoelt?
Betogen fractiewoordvoerders
Een voor een komen de fracties aan bod. Raadsleden lezen voor uit eigen werk. De coalitie straalt eensgezindheid en dankbaarheid uit. Veel trotse sprekers laten thema’s voorbijkomen die vooral hen aanspreken. Zo heeft Lokaal DNA het over een ‘leefbaar, sociaal toekomstbestendig Meerssen’, het CDA over de herbestemming van kerkgebouwen, Groen-Links/PvdA over groen, Gruyters over het afschaffen van de hondenbelasting. Geen woord over de financiële aspecten van de begroting.
Raadslid Andreas Pohle van de gelijknamige fractie (voorheen KIJK!!!) maakt het helemaal bont: hij laat weten dat hij als een-persoonsfractie geen opvatting over de begroting heeft en dus ook geen standpunt verkondigt. Reactie hierop van BRUG-M in de tweede termijn: het is juist de kérn van het raadslidmaatschap om een standpunt te hebben over de onderwerpen die in de gemeenteraad aan de orde komen, om een opvatting te hebben over maatschappelijke issues. Geen standpunt innemen en geen inbreng hebben in de raadsvergadering is een belediging voor de eigen kiezers.
Dan de inbreng van de raadsleden van BRUG-M & partners:
Inbreng raadslid Gulikers
Raadslid Jan Gulikers benadrukt in de Algemene Beschouwingen het eerdere standpunt van BRUG-M: inzetten op de vorming van grotere gemeenten (dus herindeling gemeenten) om zo meer bestuurskracht te ontwikkelen, waarmee o.a. de groeiende stroom van complexe dossiers efficiënt en effectief aangepakt kan worden. Daarnaast pleit hij voor een dienstbare gemeente: een organisatie die dienstbaar is aan de inwoners. Burgers dienen de gemeente te ervaren als bondgenoot, als een organisatie die inwoners ondersteunt. Nog te vaak krijgt hij signalen van inwoners die de gemeente als tegenstander, als lastige hindernis ervaren - en dát kan nooit de bedoeling zijn.
Opvallend: er volgt geen reactie van het College of van coalitiepartijen en dus volgt er ook geen inhoudelijk debat.
Inbreng raadslid Van der Bijl
Raadslid Gerrit van der Bijl bekritiseert in zijn betoog de gang van zaken in het traject ‘De raad aan het stuur’ en geeft, vanuit zijn achtergrond als jurist, aan dat de nieuwe verordeningen van de diverse raadscommissies aantoonbaar diverse fouten bevatten. Ook hierbij: geen reactie van College noch van andere fracties. Derhalve: wederom geen debat.
Verder pleit raadslid Van der Bijl voor het versnellen van maatregelen tegen hoogwater en dient hij hiervoor een motie in, die samen met collega Arntz en de raadsleden Hamza Bamohamed (Lokaal DNA) en Gea Meijers (Groen links/PvdA) is opgesteld. De motie wordt unaniem aangenomen. Zie het aparte artikel hierover.
Ook dient Gerrit van der Bijl een amendement in om de griffie uit te breiden van 2 naar 3 fte, daarmee een voorschot nemend op een evaluatie die nog moet volgen. Doel van het amendement is de griffie nu alvast die zekerheid te geven. Meer uitbreiding is voor BRUG-M & partners niet nodig, maar kan tijdens de evaluatie aan de orde komen. Het amendement krijgt echter geen meerderheid en wordt verworpen.
Overige inbreng BRUG-M-ers
Raadslid Jacques Arntz gaat in op de financiële aspecten van de begroting. Raadslid Tiny Gorissen vraagt in haar betoog aandacht voor armoedebeleid. Over hun inbreng zijn aparte artikelen op de website van BRUG-M geplaatst.
Tot slot
Het is al met al een gezapige begrotingsvergadering geworden met enkel wat opschudding aan het eind door de actie van raadslid Ramakers. De begroting wordt uiteindelijk aangenomen via een meerderheidsbesluit. De leden van BRUG-M in de raad stemmen tegen omdat de begroting een uitwerking is van een beleid waar wij niet achter kunnen staan.