Verkeersellende op en rond de Prinses Ireneweg te Bunde
De onlangs aangelegde verkeersdrempels (uitritconstructies) op de zijwegen van de Prinses Ireneweg te Bunde zorgen voor veel ergernis en commotie. Deze drempels zijn te hoog en de hellingshoek is te steil om zonder risico’s er over heen te rijden. Automobilisten, zeker als zij niet bekend zijn in deze omgeving, lopen de kans op beschadiging van hun auto.
Wat is er aan de hand?
In het Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan (GVVP) is vastgelegd, dat ook de doorgaande wegen - waar noodzakelijk - een maximumsnelheid van 30 km p/u moeten krijgen. Doel is de veiligheid voor de verkeersdeelnemers te verhogen. BRUG-M is het daarmee eens.
De Prinses Ireneweg is zo’n weg en moet dus worden aangepast. En er volgen er nog meer, zoals Proost de Beaufortweg, Volderstraat, etc.
Waarom drempels?
De regels voor die aanpassingen liggen landelijk vast in de regelgeving (GOW30) die door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat is opgesteld. Zo moet het verkeer vanuit de zijwegen voorrang verlenen aan al het verkeer op de doorgaande weg. Maar dat was bij de Prinses Ireneweg te Bunde in de oude situatie ook al zo! Waarom dan die drempels? Juist ja: niet nodig en veel te hoog.
Wat moet er gebeuren?
Wat er moet gebeuren - volgens de regels - is een geringe verhoging op de kruisingen van de Ireneweg en de zijwegen. Gering, zodat ook hulpdiensten zoals brandweer en ambulances met een verantwoordde snelheid erover heen kunnen rijden zonder kwalijke gevolgen. En dergelijke veilige drempels zien we op diverse andere plekken in de gemeente, dus het is wel mogelijk.
Verder hoort bij de inrichting van zo’n 30-km weg het rood verven van de fietsstroken (hetgeen het College ook blijkbaar van plan is te laten doen).
Gevolgen
Er zijn overbodige en te hoge drempels aangelegd, die inmiddels al tot schade aan voertuigen hebben geleid. Veel protesten en klachten van buurtbewoners. Maar die hebben tot nog toe niet geleid tot aanpassing (verlaging) van de drempels, met als uitleg van verantwoordelijk wethouder Molling dat de normen voor de hoogte van de drempels gehanteerd zijn. Wij denken echter dat oog hebben voor de praktische uitwerking en de concrete gevolgen belangrijker is dan vasthouden aan normen. Als aanpassing alsnog gaat gebeuren worden er wederom kosten gemaakt. Eerst goed nadenken voorkomt dit gedoe en deze extra-uitgaven. Bezint eer gij begint.
Vragen
Ons raadslid Jacques Arntz zal hier in de rondvraag van de Oordeelsvormende Raadsbijeenkomst (OoRa) van donderdag 23 januari vragen over stellen aan de verantwoordelijk wethouder. Deze raadsbijeenkomst is voor belangstellende inwoners te volgen via de livestream, te vinden op de website van de gemeente Meerssen: www.meerssen.nl Kijk en luister mee!